דף הבית » איך לשפר את ההבעה אצל ילדים?
בריאות

איך לשפר את ההבעה אצל ילדים?

מיטל ואנונו

חלק חשוב בתפקיד ההורי הוא לאפשר לילד מרחב נעים ובטוח כדי לבטא את המחשבות והרגשות שלו גם אם זה שונה מהמחשבות והרגשות של ההורים.
ילדים שלא מצליחים לתקשר החוצה את מה שהם מרגישים הם ילדים עצורים, מתוסכלים ואף אלימים. הם משתמשים באלימות מתוך מקום של אילמות רגשית.
כשילד מצליח לבטא את עצמו מול הוריו, יותר קל לו בתקשורת הבינאישית מול שאר האנשים בחייו, החברים, המורים, המדריכים בחוג.

מיטל ואנונו



מיטל ואנונו, מרצה, מדריכת הורים ומאמנת רגשית לילדים ונוער, ממליצה:

  1. להקשיב: בכל התנהלות שלנו מול הילדים האוטומט שלנו הוא קודם כל להגיב. הילד מספר שהוא היה לבד בהפסקה וישר אנחנו רוצים להתקשר למורה, הוא מספר שהעליבו אותו ומיד אנחנו רוצים לדבר עם אמא של הילד המעליב.
    כשאנחנו ממהרים להגיב אנחנו מפספסים את ההזדמנות הגדולה לאפשר לילד לבטא את מה שהוא הרגיש באותה סיטואציה ולהבין ממנו איך הוא תופס אותה מנקודת מבטו.
    הצורך הראשוני של הילד הוא קודם כל שיקשיבו לו. הקשבה אמיתית היא כזו שמביטים לילד בגובה העיניים, בעיניים טובות ומאמינות, שמים לב להבעות פנים שיהיו נעימות ובעיקר מדברים אחרי שהילד סיים. 
  2. לא למהר לספק פתרונות: הרבה פעמים תוך כדי שהילד מדבר אנחנו כבר עסוקים בלייצר פתרון לסיטואציה. כשזה קורה אנחנו עסוקים בעצמנו, להשתיק את הכאב והקושי שהתעורר אצלנו במקום להיות במקום שבו הילד נמצא, להיכנס לכמה רגעים לתוך הנעליים שלו.
  3. לתת לגיטימציה לרגשות: ילדים שיודעים לדבר בשפה רגשית הם ילדים שיותר קל להם לבטא את עצמם. ילד זקוק להורה שיעזור לו להבין מה הוא מרגיש ויעזור לו להתחבר לרגשות שלו.
    כשהילד מספר שלא היה לו כיף בבית ספר, חשוב להבין איזה רגש התעורר אצלו וחשוב לשאול אותו. היית עצוב? מבולבל? מתוסכל? ככל שילד ידע לתת שם לרגשות שהוא חווה, כך הוא יפתח שפה רגשית ותקשורת בינאישית.
    מבחינת הילד זה לא מספיק לו רק לבטא את הרגשות שלו הוא זקוק לאדם בוקר שיאשר את מה שהוא מרגיש, שתהיה הלימה בין מה שהוא חווה בעולמו הפנימי לבין מה שהוא שומע בעולם החיצוני. משפטים כמו: “זה באמת נשמע עצוב”, ” אני רואה שאתה כועס”, ” זה נשמע ממש מתסכל” יעזרו לילד להתחבר לעצמו ולהיות יותר מובן.
  4. לחזק את המילים של הילדים: כדי לגדל ילד שסומך על עצמו ומרגיש בטוח לבטא את עולמו הפנימי הוא זקוק לאדם בוגר שיעצים אותו וזה מהווה עבורו זריקת עידוד להמשיך ולבטא את עצמו. אחרי שהקשבנו לדברי הילד חשוב לומר לו “זה ממש מעניין מה שאמרת” “איזה יופי אתה מדבר” “כל הכבוד שאתה יודע להסביר את מה שהיה לך”.

כשאנחנו עוזרים לילד לבטא את עצמו אנחנו מגדלים ילד בריא בנפשו שיותר מובן לעצמו ולסביבה. מיטל ואנונו מרצה, מדריכת הורים ומאמנת רגשית לילדים ונוער

מיטל ואנונו מרצה, מדריכת הורים ומאמנת רגשית לילדים ונוער

052-8255900