דף הבית » הקורונה שיבשה לנו את השגרה במובנים רבים. השיבוש הזה הוביל להרבה מאוד תופעות לא חיוביות, שאחת מהן היא הירידה המשמעותית של כולנו במידת ההנאה שאנחנו מפיקים מדברים
בריאות

הקורונה שיבשה לנו את השגרה במובנים רבים. השיבוש הזה הוביל להרבה מאוד תופעות לא חיוביות, שאחת מהן היא הירידה המשמעותית של כולנו במידת ההנאה שאנחנו מפיקים מדברים

אז איך מחזירים לעצמנו את החיוניות, נטענים כמו פעם במוטיבציה גבוהה ומצליחים גם ליהנות על הדרך? בתיה פרלשטיין זיסו – פסיכותרפיסטית ומאמנת אישית החברה בקהילת המטפלים SOMEBUDDY, מסבירה:

“אני מרגישה ‘שבע’ במקרה הטוב, בינוני כזה. הכל בסדר אבל שום דבר לא מרגש אותי. הפסקתי להתלהב מהחיים”, “פעם דייט, סרט, חופשה היו מרגשים אותי היום כבר לא”, “אני מתפקד, חי, אבל בעוצמות נמוכות”, “לא כמו פעם” או “פעם לדברים היה טעם וריח”, “אני רוצה לחזור לתקופה שממש נהניתי, כמו ילדה”.

כולנו חווים את התחושות האלו מדי פעם ואני לא מדברת כאן על דיכאון קליני או משהו שמשתק או פוגע במידה ניכרת בתפקוד, במקרים כאלו מומלץ מאוד ללכת לטיפול. אני מדברת על תקופות של מעין פלאטו רגשי, נמנום והשתקה של רגשות מכל סוג, במיוחד אלו הקשורים לשמחה, להתלהבות. אני מתייחסת לתחושת ההחמצה שמתעוררת בנו כשאנו יודעים שיש דברים נפלאים בעולמנו שאפשר להנות מהם, אבל אנחנו לא מצליחים לעשות זאת באופן מלא בנקודת הזמן הזו.

למה זה קורה?

קודם כל אצל רבים מאתנו קיים עומס של ממש, חיים מלאי לחץ שגורמים לעייפות פיזית ונפשית. מצפים מאתנו או אנחנו מעצמנו להיות סופרמן  או סופר וומן – להיות גם הורה, לעבוד, להיות בן זוג  ולפעמים יחד עם זה גם סטודנט. לפעמים אנחנו צריכים במקביל לדאוג לילדינו ולהורינו באותה עת. לפעמים אנחנו חווים אובדנים של אנשים קרובים, תפקודי גוף או אהבה.

גם  סביבה שמעודדת הישגיות ותחרותיות מצמצמת לפעמים את עולמנו ואת היכולת שלנו להנות ממה שקורה מסביב – במקרים רבים כל מה שלא קשור בקריירה, למשל, לא זוכה לתשומת לב וכך אנחנו מחמיצים הזדמנויות להיות מעורבים במה שקורה בחיים ולהתפעל מהיופי שיש בעולם.

חלק גדול מאתנו נמצאים בחמ”ץ (חייב, צריך מוכרח) שזה בסדר גמור לפעמים, אבל לא תמיד. אנחנו שוכחים לפעמים מה אני “רוצה” או מה “מתאים” לי.

ויש כמובן עוד סיבות סובייקטיביות רבות ומגוונות.

בתיה פרלשטיין זיסו

השאלה היא – מה אפשר לעשות?

החדשות הטובות הן שאם רוצים ומשקיעים מאמץ קטן, ניתן להחזיר ניצוצות וללמוד שוב להסתקרן וליהנות ממה שיש מסביב. אפשר לתרגל את שריר ההתפעלות מהעולם. איך?

  • קודם כל היזכרו בפירמידה של מאסלו. חשוב שהצרכים הבסיסיים שלנו – תזונה, שינה, תנועה וביטחון בסיסי, פיזי ורגשי –  יתמלאו, כדי שנוכל להתפנות גם לצרכים אחרים של מימוש עצמי. אל תוותרו על זה!

אחרי הבסיס אפשר לטפס למעלה.

  • קודם כל ציינו לעצמכם בכנות איפה אתם נמצאים על הסקאלה של שמחת החיים (או ההנאה או שביעות הרצון) בין 0 ל-10.

אם אתם חושבים שאתם ב- 6 למשל, שאלו מה מסייע לכם לא להיות בארבע. כך תקבלו תמונה על הדברים שמניעים אתכם קדימה במעלה התחושה הטובה. זה יכול להיות חברים טובים, עבודה מעניינת,  וכו’ – וכך המיקוד בהם יעלה.

השאלה הבאה היא מה אתם יכולים לעשות כדי להעלות את רמת ההנאה משבע לשמונה או תשע – אתם מכירים את עצמכם הכי טוב. העלו בזיכרונכם תקופה שמחה  או רגעי שמחה והיזכרו במה שעורר אותם (אולי היה זה טיול בטבע או שיחה טובה עם חבר, למשל. תוכלו מדי פעם לבדוק את הגרף ולראות היכן אתם נמצאים ואיך התקדמתם. התרגיל הזה שם אותנו בפרופורציות בדרך כלל (שבע זה בכל זאת לא ארבע).

  • בחרו והגדירו מטרה –  ולא משנה מהי ובאיזה תחום – אפילו להתחבר שוב לחברה שאת כבר לא בקשר איתה או פעילות גופנית שחשבתם להתחיל ולא התחלתם. זה יכול להיות בעניין שינוי מקצועי כלשהו או לימודים. לאחר כתיבת המטרה – הגדירו צעדים מעשיים מעשיים ואפשריים למימוש המטרה ולידם את המועד בו אתם מתכוונים לעשות את הצעד – עד להגעה למטרה הסופית. זו הזדמנות נהדרת לחדד ולחדש מטרות לקראת 2022. הציפייה הזו להמשך והאתגר שטמון בזה מאוד מסייעים להרגשה הטובה.
  • עשייה למען אחרים – ד”ר אלפרד אדלר דיבר על עשייה למען אחרים כמדד לבריאות נפשית. ככל שאנחנו מביטים סביב ורואים את האחרים – מה דרוש להם ואיך אפשר לסייע – אנחנו פחות עסוקים בקשיים שלנו וחשים תורמים ומועילים יותר. ראו אם תוכלו לסייע למישהו בסביבתכם במשפחה או מעבר – כמובן במידה ובאופן שמתאים לכם. אני לא יכולה להדגיש מספיק עד כמה זה חשוב ומסייע.
  • תרגילי הסתקרנות מחודשת – תוכלו להסתובב אחת לכמה ימים בבית ולהסב את תשומת ליבכם לחפץ שמזמן לא הבטתם בו. התמקדו בו ו”גלו אותו מחדש”. היזכרו מהיכן הוא, מי הביא אותו, מה הזיכרונות שהוא מעלה, למה הוא נועד. הביטו בו בעיניים אחרות. זה מוציא קצת את ה”מובן מאליו” מהמערכת ולא מחייב אפילו יציאה מהבית.
  • אימון חשיבה לבוקר – ציינו דברים שאתם מצפים להם במהלך היום – נקודות אור.
  • אימון ערב – ציינו דברים שהיו במהלך היום שאתם מרוצים מעצמכם שעשיתם – העליתם חיוך על שפתיו של מישהו, ביצעתם משהו שרציתם לבצע ועוד – רשמו את החוזקות והיכולות שגיליתם בעצמכם באותו יום. תוכלו גם להוסיף משהו שעליו אתם מכירים תודה בחייכם. בסוף השבוע אספו את כל הפנינים, הביטו במה שכתבתם וראו מה שימח אתכם והעלה בכם תחושה נעימה.

גם אם תעשו רק חלק מהדברים המוצעים כאן, ותצאו מהמשבצת הרגילה שלכם – סביר להניח שחלק מחדוות החיים תשוב אליכם ורמת המוטיבציה שלכם תעלה. 

בהצלחה!

בתיה פרלשטיין זיסו היא פסיכותרפיסטית ומאמנת אישית, חברה בקהילת המטפלים SOMEBUDDY, אתר לחיפוש ולהתאמה אישית של פסיכולוגים ומטפלים מתחום בריאות הנפש, ההתפתחות האישית, העסקית והמקצועית