דף הבית » איך להיות אישה עוצמתית ב 8 שלבים:
בריאות

איך להיות אישה עוצמתית ב 8 שלבים:

עו"ד אפי אומיאל פדידה

העוצמה האישית משתקפת בעיני ביחס שלנו לארבעה מישורים: איך אנחנו מתיחסות למה שאמרו לנו ולימדו אותנו, איך אנחנו מגיבות למה שאומרים עלינו, איך אנחנו מתבטאות כלפי אחרים, איך אנחנו מגדירות את עצמנו. כאשר לא עושים עבודה של התפתחות אישית, הרבה מהתשובות במישורים הללו נובעות מהאוטומט שלנו, מהתפקיד המסורתי של נשים בחברה, ואיך שגידלו וחינכו אותנו. המסע לעוצמה אישית עובר דרך הגדרה מחדש של מי אני, מה אני מאמינה וחושבת ואיך אני מתנהגת. עם ההגדרה הזו אני יכולה לסלול לעצמי את הדרך הייחודית לי, מתוך בחירה בכל שלב, במה שהכי נכון לי ומתאים עבורי.
את השאלון הזה מומלץ לעשות עם חברה טובה ומכילה, כל אחת עונה לשאלות לבד ואז אפשר לשוחח יחד על הדברים.

שאלות להגדרה עצמית:
1. מי אני?
זו שאלה עמוקה מאוד שלעיתים קשה לענות עליה. כדי לעשות זאת, יש להרחיק את עצמנו קצת באמצעות תרגיל:  נסי לדמיין שאת ייצור מיוחד וייחודי שרוצים לעשות עליו עבודת חקר. עני על השאלות : מה היצור הזה אוכל? איפה הוא גדל (למשל; בעיר/בכפר), מה הוא אוהב לעשות? איזה סוג של פעילויות ומנהגים יש לו? איפה הוא גר? מי הלהקה /קהילה שלו? איזה דברים יצור מסוג זה לא יעשה לעולם? וכ”ו. התשובות יסייעו לך להתחיל להגדיר.  

2. מה אני מאמינה? השאלה הזו אינה מתיחסת רק לאמונה דתית אלא לאמונות שלך על החיים על עבודה, על אנשים, על עצמך, על היכולות שלך, על המגבלות שלך. כשאת בודקת את האמונות שלך את יכולה לעיתים לגלות את נקודות החוזקה שלך וגם אמונות שיכולות להגביל אותך.

3. מי אמר לי או לימד אותי את מה שאני מאמינה בו? גם זו משימה מעט מאתגרת, נסי לאתר את מקורות הידע שלך וההוכחות עליהן את מסתמכת באמונות הללו. מתוך חוויות שחווית שהוכיחו זאת, סיפורים שספרו לך בילדותך ועליהם התחנכת, דברים ששמעת מחברים, בעבודה, במשפחה וכ”ו. זו עבודת חקר מאוד חשוב על מנת לעבור לשלב הבא.

4. איך האמונות הללו באות לידי ביטוי ומשתקפות בחיים שלי? האמונות שלנו מיצרות את המציאות שלנו. אם נעצור להביט במה יצרנו בחיינו בעקבותיהן נגלה כי כל מה שאנחנו מאמינות בו משתקף במי שאנחנו ובמה שיש לנו. צריך הרבה אומץ כדי להסתכל על המציאות הזו בעיניים כי לעיתים ניתן ממש לראות איך האמונה שלי עוצרת אותי מלהגשים את מה שאני אומרת או רוצה. עצם זה שאני מעיזה להסתכל את זה מתחיל שינוי אצלי.

השלב הבא הוא לערער מעט את הנחרצות של האמונות והמחשבות שלך על העולם.
5. שאלי את עצמך: האמנם? כל פעם שאת אומרת משהו בנחרצות או כעובדה חד משמעית שאלי את עצמך: האמנם זה באמת ככה? לשים סימן שאלה אחרי כל עובדה או הנחה מאפשר לנו לשחרר מעט את המקובעות של המחשבה. ולהתחיל להעלות דוגמאות וסיפורים מהחיים שלי ומחיים של אחרים אשר מראים שאפשר להסתכל על זה גם אחרת. זה שאני רואה שאחרים עושים את זה אחרת לא מערר את האמונות שלי רק מאפשר לי לראות עוד גישות וצדדים אחרים של הסתכלות על אותו הדבר.   

6. אם הייתי יכולה לעצב את עולמי בכל דרך שבה אני בוחרת איך היו נראים חיי? מה הייתי עושה? מי היה שם לצידי? במה הייתי עובדת? איפה הייתי גרה? הרבה אנשים במענה על השאלות הללו מדמיינים עושר בלתי מוגבל ומסתפקים בכך. אני מזמינה אותך להעז לעבור את משוכת העושר ולהניח שכסף אינו מגבלה. כעת מה את עושה ביום יום שלך? האם את לבד או בקבוצה, מה את יוצרת בחייך?

7. איך אני יכולה להתחיל לחוות את מה שעצבתי לעצמי כבר עכשיו? אנחנו נוטות לחשוב שרק כשיהיה לנו בדיוק את מה שאנו חולמות עליו אז נוכל לחוות את התחושה לה אנו מייחלות. אולם ניתן בצעדי תינוק להתחיל לחוות זאת כבר עכשיו. למשל, אם החלום שלי הוא לטייל בחו”ל אני יכולה כבר עכשיו להתחיל לטייל בארץ לכל מיני מקומות מעניינים ולהרגיש כמו תיירת בארץ שלי. אם אני רוצה להוציא לאור ספר שירים אני יכולה להתחיל בלאסוף את השירים שכבר כתבתי וכ”ו.

אז איך כל זה מתרגם את עצמו לאישה עוצמתית? זה בדיוק השלב האחרון- תרגול והתנסות.

8. לחוות ולתרגל כל הזמן: כשאני יודעת מה אני רוצה ומה הכי מתאים לי ואני מודעת למה מעכב אותי או חוסם אותי אני יכולה לעשות מהלכים כדי לשנות את המציאות שלי. הרבה מהעוצמה שלנו נמצאת במקומות הסמויים מן העין במה אנחנו לא יודעות. למשל במה אנחנו לא יודעות שחוסם אותנו או מגביל אותנו.

ככל שמרבים בשאלות של חקר המחשבות והאמונות וערעור הנחרצות של “ככה זה וזהו” באמצעות השאלה האמנם? כך אנחנו יכולות לפנות מקום למחשבות ואמונות חדשות להיכנס. לאפשר למה שלימדו אותנו להשאר מאחור ולהתחיל למיין את מה שאנחנו למדנו בעצמנו במהלך חיינו. 

המסע לעבר האישה העוצמתית שתמיד רציתי להיות הוא מסע חיים. אנחנו לומדות ומתפתחות בו כל הזמן וכל פעם ממקום עשיר יותר, מנוסה יותר ואמיץ יותר.

יום האישה שמח ותזכרי תמיד שאת אחת ויחידה ואין עוד אחת כמוך בעולם כולו.

הכותבת עו”ד אפי אומיאל פדידה, מלווה חברות ועסקים מעל ל 25 שנה. מנהיגה נשית ויזמית חברתית, מגשימת חלומות סדרתית, מומחית בבניית קהילות, חיבורים ושיתופי פעולה עסקיים וחברתייםמיסדת ויו”ר תנועת “כל הנשים ומחברת “ספר ההשראה הנשית“.